Blodsukker

Jeg har kæmpet for at holde mig fra sukkeret. Sukkeret har været en fast følgesvend i mange år. Hvorfor er det at man føler at man bare skal have dette fix? Jeg er ellers opdraget med at det kun var lørdag aften eller til særlig lejlighed eller når man lige skulle forkæles eller….

For mig er sukkeret og kulhydratene blevet synonymt med hygge, belønning, glæde, men også trøst og tryghed. Da jeg ændrede min kost, var dette det sværeste punkt, måske fordi der er så mange psykiske faktorer og vaner forbundet med indtag af søde sager. Hele den danske kultur er bygget op omkring hyggetraditionen, og vi kan bestemt ikke hygge uden noget i munden.

Som jeg, er der mange, der har et utroligt højt forbrug af sukker og kulhydrater (stivelse/ med høj glykæmisk indeks) som ødelægger lysten til ordentligt mad og bringer blodsukkerbalancen i uorden.

Når du spiser sukker eller hurtige kulhydrater giver det et hurtigt energi kick. Når blodsukkeret  stiger volsomt udløser kroppen en høj dosis insulin, som får blodsukkeret til at aflejre i leveren og inde i cellerne. Når der dannes insulin dannes der stresshormoner og omvendt. Derudover får man lavt blodsukker, hvilket giver ubehag og trang til sødt. Der skabes en ond cirkel, hvor der kræves mere og mere.

Spiser man mere end man har behov for, skabes der stress og udtrætning af systemet. Kombinationen af højt blodsukker niveau og højt insulinniveau øger inflammations tendensen, Derfor er det vigtigt for os med sclerose eller andre autoimmune sygdomme især at have fokus på dette. Jeg mærker helt tydeligt at mine symptomer blusser op, når jeg spiser for mange hurtige kulhydrater….

Det er vigtigt at undgå rutsjeturerne. Et stabilt blodsukker uden store udsving er den allerbedste vej til overskud og energi.

 

Frede damgaard beskriver meget fint forskellen på de forskellige kulhydrater

”Spurter ind i blodbanen” Alle de simple kulhydrater som, sukker, juice og honning
”Løber ind i blodbanen” Overvejende simple kulhydrater som frugt, mælk, rosiner, figner mm
”Går ind i blodbanen” de delvise sammensatte kulhydrater som franskbrød, kartofler, spagetti,
”Kravler ind i blodbanen” De sammensatte kulhydrater som, rugbrød, grovbrød og ris
”Kryber ind i blodbanen” de sammensatte kulhydrater som, grøntsager, bønner, nødder, solsikkefrø, mandler, sesamfrø og græskarkerner.

Som du kan se er det de simple kulhydrater, altså det rene sukker der er værst. Dvs. vi skal have de sammensatte kulhydrater, der hvor sukkeret er en naturlig del af en fødevare, som både indeholder fiber, fedt og proteiner. Det er bedre for blodsukkeret og for kroppen generelt.

Hvordan undgår man sukkertrangen – gode ideer:

  • God start på dagen, vand……
  • morgenmad
  • God planlægning – mellemmåltider, madpakke
  • Sunde alternativer – som ligger klar også på farten
  • Blodsukkerstabiliserende kost – kost indeholdende grønt, fedt og protein
  • Zink, magnesium, crom…
  • Kanel, gurkemeje….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>