Åndedræt/vejrtrækning

Mange af os trækker vejret alt for overfladisk. Vi bruger kun det øverste i lungerne og kroppens celler bliver snydt for en masse energi. Hvis din vejrtrækning ikke kommer dybt ned i maven og om i ryggen, men sidder højt i brystkassen, opfatter kroppen vejrtrækningen som et kæmpe stressmoment og aktiverer den sympatiske del af vores nervesystem, der er vores ”løb for livet eller bliv og slås” nervesystem.

Ved at trække vejret helt ned i maven kan vi hjælpe kroppen ned i det parasympatiske nervesystem. Det er det parasympatiske nervesystem, der styrer kroppens opbyggende og regenererende processer Det er meningen, at det er denne del af vores nervesystem, der skal dominere det meste af tiden. Hvis vores vejrtrækning altid sidder højt i brystkassen, hvilket bestemt ikke er unormalt, befinder kroppen sig i en konstant stresset tilstand uden mulighed for kunne genopbygge sig selv. Jeg har oplevet stor effekt af åndedrætsøvelser, ved at trække vejret rigtigt vil du være med til at forhøje din livskvalitet, forbedre din fysiske og mentale tilstand, øge din koncentrationsevne, og det vil samtidig hjælpe dig med at blive bedre til at slappe af og mindske dit stressniveau.

Glæder mig til at undersøge og udforske vertræningen og forskellige åndedrætsøvelser – vil løbende dele dem her på bloggen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>