Ayuveda

Ayurveda betyder  ”life knowlegde”  viden om livet. Ayurveda er en velafprøvet årtusindgammel metode til at fremme sundhed og forebygge sygdom, formålet er at skabe balance  i det mentale, det følelsesmæssige og det fysiske. Ayuveda giver gode råd og vejledning, hvordan man på naturlig måde kan styrke sin sundhed samt behandling af sygdom. Man kigger på tre kropstyper

  • Vata dosha, hvor luft og æter elementer dominerer
  • Pitta dosha, hvor ildelementet dominerer
  • Kapha dosha, hvor jord og vand elementerne dominerer

Doshaen har ikke kun indflydelse på ens kropstype, men også på kroppens funktioner (f.eks. mad og fordøjelsen), samt på sindet, temperament og følelser.  De fleste menneskers grundkonstitution er en kombination af mindst to doshaer. For eksempel har mennesker, som er ”Pitta Kapha” tendenser fra både Pitta dosha og Kapha dosha, med Pitta som den dominerende. Ved at forstå vores naturlige konstitutions kvaliteter, kan vi bedre gøre det, der er brug for, for at holde os i balance.

vata styrer bevægelse, bl.a. motorik, nerveimpulser, åndedræt, kredsløb og udskillelse af affaldsstoffer

Pitta styrer fordøjelse og stofskifte.

Kapha styrer struktur og væskebalance.

Vi har alle både vata, pitta og kapha i kroppen. De er alle aktive, men de kan være i balance eller i ubalance, og oftest dominerer en eller to af dem.

I Indien fik jeg en konsultation med en ayuvedisk læge hun lagde et behandlingsprogram til mig udfra at min kropstype er Vatapittadosha. Og med tanke på at man typisk ser Sklerose som en stor vata ubalance. Som det også var tilfældet ved mig. Så i en uge fik jeg diverse behandlinger, massage, speciel diæt, olie og urte tarmskylninger m.m.

I hovedtræk skal jeg afbalancere mine doshaer – skal have meget mere fugt, olie, varme, tyngde/grounding, blødhed – både kostmæssigt men også i livet generelt :

Jeg skal f.eks. spise mad med følgende kvaliteter

Varm, blød, fugtig og groundende,

Fx olie,  rodfrugter, avokado, supper, grøntsagsjuicer, tilberedte grøntsager. Hvis jeg spiser rå grøntsager skal der være olie eller dressinger til. Eller afbalancere med varme grøntsager.

Undgå mad ed følgende kvaliteter:

Tør, luftig, råt.

Fx brød, for meget rå grøntsager, kiks, knækbrød

Det der tiltaler mig er at der som grundprincip ikke er nogen forbud, du skal bare hele tiden afbalancere – så spiser du et stykke brød skal du sørger for at spise noget olie, ghee eller andet der tilfører fugt og fedt. Du kan læse meget mere i bogen Et Pukka Liv af Sebastian Pole og du er også meget velkommen til at kontakte mig for mere information.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>